Piimavaba marjadega “kohupiimakreem”

toortatrakohupiim_web3
Palju räägitakse, et piim on tervislik ja see on vajalik hoida oma menüüs, kuid on inimesi kellel esineb piimatoodete talumatus, mis võib esineda nii nii laktoositalumatuse kui ka kaseiinitalumatuse kujul. Tihti ei suudeta neil vahet teha, kuid kindlasti on ehmatus sellist diagnoosi saades suur ja mõeldakse hirmuga, kuskohast siis nüüd kõik vajalikud toitained saada.

Laktoos on piimasuhkur. Kaseiin on piimatoodetes leiduv valk. Kaseiini talumatus on salakavalam ning seda ei pruugi kohe ära tunda, kuna see laastab tervist aastate jooksul. Üha enam on leitud tõendusi piimatalumatuse vormile, mille puhul jäävad kaseiini valgud kehas lõpuni lõhustamata, läbivad vereaju barjääri ja võivad tekitada nii psüühilisi kui ka füüsilisi terviseprobleeme.

Piima ja piimatooteid menüüst välja jätta ei ole lihtne, kuna need esinevad paljudes toitudes peidetud kujul. Piima koostisosi sisaldavad ka ravimid ja toidulisandid. Alati tuleb pakendilt toote koostist lugeda. Kui toode on laktoosivaba, ei tähenda see, et seda toodet sobib tarbida kaseiinitalumatuse korral. Kaseiini sisaldavad piim, hapupiim, pett, keefir, jogurt, või, hapukoor, rõõsk koor, kohupiim, kõik piima baasil valmistatud juustud, piima- ja lõssipulber, piimašokolaad – kõik toiduained, kuhu on lisatud piima või piimast saadud toodet.

Vadak on samuti piimavalk, kuid see erineb kaseiinist ning on kaseiinivaba dieedi puhul lubatud. Peab vaid kindel olema, et tegu on puhta vadakuga (s.t. täiesti kaseiinivaba). Teatud juhtudel taluvad inimesed kitse- ja lambapiima ning nendest toodetud produkte. Kaseiinivaba režiimi alguses on aga mõistlik ka need toidust välja jätta. Umbes aasta-paari pärast võib nende tarbimist katsetada.

Üheks suurimaks väljakutseks on toidulaua kohandamine lastel, kes on enne laktoosi- või kaseiinitalumatuse avastamist harjunud sööma piimatooteid, sh kohupiima, kohukesi jmt. Suureks üllatuseks on võimalik toortatrast valmistada väga kohupiima sarnane magusroog.

Toortatar on viimasel ajal rohkem kajastust saanud ja seda põhjusel, et sisaldab suurel hulgal elutähtsaid mineraalaineid ja vitamiine, karotenoide, ensüüme, lahustamatuid kiudaineid jm. Mikroelementidest leidub toortatras räni, fluori, niklit, vaske ja alumiiniumi aga rohkem kui üheski teises tangaines. Kuna tatar on gluteenivaba, siis saavad sellega oma toidulauda rikastada ka need, kes gluteeni sisalduse pärast ei või süüa rukki-, nisu-, odra- ega kaeratooteid. Samuti on tatravalgud hästi lahustuvad ja omastatavad ning ei tekita kõhus raskustunnet. Tatras sisalduvad glükoos ja fruktoos annavad mõnusa maitse. Kui vaadata kohupiima ja toortatra toitainete sisaldust, on kaltsiumi sisaldus võrdne või siis isegi toortatra kasuks.

Seega katsetage julgelt, meelepäraseid maitsekombinatsioone saab luua erinevate lisanditega, kus magusust võivad anda banaan, datlid, viigimarjad, rosinad ja ka magusamad puuviljad. Marjad annavad roale kena värvuse ning leotatud toortatra tangude konsistents muutub kannmikseriga purustades mõnusaks ning meenutab kohupiima.

toortatrakohupiim_web

100 g toortatart
1 küps banaan
60 g metsamustikaid
60 g vaarikaid
40 g vett

serveerimiseks:
vaarikaid
chia seemneid
röstitud india pähkleid

Pane toortatar vette vähemalt 4 tunniks ligunema. Loputa korralikult läbi. Lisa blenderisse toortatar, banaan, marjad ja vesi. Purusta püreeks ning serveeri vaarikate, chia seemnete ning purustatud röstitud india pähklitega.

*Nõud: Perfect Home